Avansert søk


Klubbkvelder på BBO

Hei.

Jeg prøver å få til klubbkvelder på BBO sammen med Brønnøy og Vega de kommende tirsdagskveldene. Torsdager kommer trolig kretsen å arrangere "klubbkveld" for medlemmer av kretsen. For at det skal være mulig å være med trenger jeg å vite BBO-navnet til den enkelte. Send det til meg på SMS tlf: 975 45 709. Du kan også legge til BBO-navnet på din profil på forbundets sider. Oppdatere feltet "Nick på BBO"

Det er en nyhetsak på forbindets side https://www.bridge.no/Organisasjon/Nyheter/Klubbkvelder-paa-BBO som gir veiledning for hvordan du oppretter BBO-konto/navn og melder deg på turneringer.

Følg med på disse sidene så legger jeg ut mer informasjon etter hver som jeg har mer å meddele.

Mvh Morten

Nittedal Bridgeklubb har gleden av å arrangere turneringer på www.bridgebase.com (BBO) i hele april hver tirsdag

Turneringen vil være spesielt tilrettelagt for bridgespillere som er ferske på BBO.

Spilledatoer på BBO:
14. apr - Vinnere: Roger B Kalås - Dag H Skogholt, Haga 
21. apr - Vinnere: Jan Olav Svartvadet - Steinar Kristensen, Nittedal
28. april 2020, oppstart kl 16:30 Dag Sandbekkbråten - Johnny Hofsteth, Haga

En fin triumf!

Nå som vanlige turneringer er kansellert er online bridge alternativet. Klubber spiller online, og mange spiller mer eller mindre offisielle lag- eller landskamper osv., eller kun for hyggen. BBO har rekordstore deltakerantall.

Det arrangeres også mer "offiselle" turneringer som for eksempel ALT INTERNATIONAL i forrige uke, en turnering for åtte internasjonale lag. Som tidligere rapportert i noen artikler her i bloggen endte det med en fin triumf for det engelsk-norske laget De Botton. Her bilder av vinnerne og resultater fra sluttspillet, sakset fra bulletinen:

 

Bridge på BBO

Hei!

Sømna BK vurderer å arrangere klubbbridge på BBO for de lokale klubbene på tirsdager ca. kl. 18. De som er interessert kan sende BBO-navnet til Morten Brekk på SMS tlf: 975 45 709.

DAGENS SPILL 12.4.

MOTSPILLSPRØVE

 

Nord er blindemann og øst motspiller mot syds 4 hjerter.

Du sitter altså øst og skal spille mot syds 4 hjerter. Makker spiller ut spar knekt til liten fra nord, din konge og syds toer. Du fortsetter med spar ess, spillefører legger damen og din makker følger med spar 9.

Hva gjør du nå?

Det blir å velge mellom å fortsette med spar som er riktig om makker startet med J-9 dobbel så han kan få seg en stjeling, eller skifte til ruter. Har makker dobbel spar og spillefører tre, eller er det motsatt?

Hvis makker har tre spar er det langt i fra umulig han har ruter ess så vi skal ta et par ruterstikk før spillefører (med dobbel spar) trumfer seg inn og kanskje tar resten i hjerter og kløver. Alternativ kan det hende makker har kløver ess, og i så fall kan også ruterskift være riktig for å godspille ett stikk i den fargen før makkers (eventuelle) kløver ess blir revet bort. Det e rhelt klart at om makker har tre spar er fortsettelse med spar i tredje stikk feil.

Vi må altså bestemme oss for om makker har to eller tre spar.

Løsningen ligger i hva makker ville ha gjort i andre stikk med tre spar, som i dette tillfelle i så fall ville vært J-10-9 fra start.

Anbefalingen er å legge spar 10 andre gangen fra en sånn beholdning. Det avklarer i alle fall hvem av vest og syd som har spar 10!

I dette tilfellet, hvis makker er med på den avtalen betyr det at syd hadde Q-10-2 fra start idet makker altså la spar 9 i andre stikk. Vi bør derfor spille en tredje runde spar til stjeling.

Hvis makker legger spar 10 i andre stikk kan det jo hende at han startet med J-10 dobbel. Da har syd vært god, for å legge spar dame i andre stikk med Q-9-2 fra start (vest J-10 dobbel) er kreativt. Men det er en god falsecarding da han (om åpningen 1 spar er femkort) vet de kan ta en sparstjeling om han bare følger med nieren fra en sånn kombinasjon.

Som så ofte er det ingen 100% fasit her. Det hjelper imidlertid godt i dette spillet om vest følger prinsippet om å legge tieren andre gang hvis han startet med J-10-9, for da HAR syd fortsatt spar 10 etter to sparrunder!

Fredrikstad og Sarpsborg BK kjører sommerbridgeturneringer henholdsvis tirsdager og torsdager kl 19 på BBO.

Fredrikstad BK vil kjøre sommerbridge på BBO hver tirsdag kl 19. Sarpsborg BK vil kjøre sommerbridge på BBO hver torsdag kl 19. Dette ersatter annen sommerbridge. Planen er å starte opp med vanlige klubbkvelder igjen fra september.  Eventuelle endringer vil bli kunngjort fortløpende. Se mer informasjon om bridge på nettet på hjemmesiden til bridgeforbundet: bridge.no under nyheter på forsiden. Det vil bli tildelt klubb- og kretspoeng ifm sommerbridgen etter de vanlige tabellene og det være premiering. Hjemmesiden til BBO er bridgebase.com Du må opprette ny bruker om du ikke har spilt før - det er gratis. Turneringene koster 1 $ til BBO og kr 50 til den arrangerende klubben. Mer veiledning finner du ved å trykke Les mer...

Det spilles 27 spill hver gang, og koster altså kr 50 pr spiller å delta. Betaling kan gjøres både før og rett etter turneringen er ferdig til Fredrikstad BK - tirsdagene: VIPPS til 962 27 339 - Arne Marthinussen (formann) eller konto: 1503 19 69295. Sarpsborg BK - torsdagene: VIPPS Sarpsborg BK #545226 eller konto: 0531 29 59641. NB! Innbetalingene merkes med navn på spiller

Husk å melde deg på turneringene i god tid før turneringsstart. Du må da i tillegg betale kr 1 $ til BBO, og hvordan du skaffer deg penger på BBO konto finner du informasjon om. For å delta på turneringene må du være medlem i en klubb i Østfold og Follo bridgekrets, eventuelt annen samarbeidende klubb etter avtale med turneringsledelsen. For å bli påmeldt første gang må vi ha navnet (nicket) ditt på BBO, ditt fulle navn og NBF medlemsnummeret. Dette sender du snarest mulig til jollyvonne@gmail.com

Turneringsansvarlig vil være Iwona Larssen, hennes nick er vNBF2019 Er du ny på BBO og trenger mer veiledning enn du finner her og på neste side kan du kontakte henne på jollyvonne@gmail.com Du kan også benytte denne mailen for å få makker. Alle som ønsker det skal få spille.

Stansen i klubbspillingen vil vedvare

Som mange sikkert har skjønt, vil den foreløpig varslede oppstarten onsdag etter påske ikke la seg gjennomføre. Det er derfor meget sannsynlig at vanlig klubbspilling tidligst kan komme i gang etter sommeren. Vi gir melding når vi vet noe mer.

Nett turnering på BBO

 hei

Vi kjører i dag søndag, en enklere utgave av numedalsmesterskapet på BBO, det vil bli utdelt klubbpoeng. Klubbkveldene blir også kjører på BBO.

Betalingen blir 20 kr pr turneringen, slik at mesterpoeng avgiften blir dekket. Til de som ikke har vips, vil det bli sendt regning.

Ta kontakt med en i styret hvis du trenger hjelp for å komme i gang.

Koronakrisen fortsetter

Selv om det lempes på en del smitteverntiltak over påske, må nok bridgen vente en god stund før den kommer i vanlig gjenge.
Bridgekveldene er derfor fortsatt avlyst på ubestemt tid.